Πρωινό
Τον Ιανουάριο επιστρέφουμε από τις γιορτές και για να κλείσουμε τον κύκλο και να πιάσουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε, βρίσκουμε έρεισμα στο ταξίδι του Άη Βασίλη. Φανταζόμαστε την επιστροφή του από το μεγάλο του ταξίδι στον Βόρειο Πόλο. Τον βρίσκουμε στην υδρόγειο κι από κει ξεκινάνε νέα νήματα για τις ηπείρους, το κλίμα, τις εποχές που θα διατρέξουν τον φετινό χειμώνα με τα παιδιά. Πρώτα όμως, πρώτα-πρώτα, τι νομίζετε πως έκανε ο Άη Βασίλης; Σωστά, έφτιαξε ένα γερό πρωινό!

Αυτό κάνουμε κι εμείς με τα παιδιά. Αφού συζητήσουμε λίγο γι αυτό, για τις δικές τους συνήθειες και για τις τροφές που μας κάνουν δυνατούς, σηκώνουμε μανίκια, πλένουμε χεράκια και δημιουργούμε!Ετοιμάζουμε ένα ζεστό χαμομήλι. Ακούμε το νερό να κοχλάζει. Νιώθουμε τη ζέστη του. Βλέπουμε το χρώμα να εκχυλίζεται από το βότανο. Οσφριζόμαστε το άρωμά του. Πριν το γευτούμε, περιμένουμε και χαλαρώνουμε, έχοντας ενεργοποιήσει όλες μας τις αισθήσεις.

Για το πρωινό έχουμε ετοιμάσει έναν μπουφέ με πρώτες ύλες που περιλαμβάνουν αλμυρές και γλυκιές γεύσεις, σε μορφή που να μπορούν εύκολα να διαχειριστούν τα παιδιά, καθώς σερβίρονται μόνα τους. Αυτό μας επιτρέπει να παρατηρήσουμε τη γευστική παλέτα κάθε παιδιού, μέσα από τις επιλογές του. Άλλα επέλεξαν λαχανικά με τυρί, άλλα πάλι φρούτα κι ορισμένα μας εξέπληξαν με γλυκόξινους συνδυασμούς όπως γραβιέρα με μέλι. Όλα, όμως, υπολόγισαν με ακρίβεια την ποσότητα που θα βάλουν στο πιάτο τους, καθώς είχαν χορτάσει όλοκληρώνοντας το πρωινό τους ενώ δεν άφησαν τίποτα στο πιάτο τους.

Η ικανότητα να ετοιμάζει ένα παιδί κάποια από τα γεύματά του αποτελεί ένα από τα μεγάλα βήματα στο δρόμο προς την αυτονομία τους. Τα παιδιά το αντιλαμβάνονται αυτό κι ανθίζουν από υπερηφάνεια όταν τους δίνονται οι συνθήκες να το επιτύχουν. Είναι τόσο μεγάλο το ενδιαφέρον και η επιθυμία τους να μπορούν να ρυθμίσουν την ποσότητα και την ποιότητα της τροφής που λαμβάνουν, που συχνά έρχονται σε σύγκρουση με τους γονείς τους για το θέμα αυτό. Ίσως η απάντηση λοιπόν σε τέτοιες καταστάσεις να μην είναι η αύξηση του ελέγχου και της πίεσης αλλά η παραχώρηση μεγαλύτερης αυτονομίας στις επιλογές των παιδιών.

Όταν προσφέρεται μια ποικιλία από θρεπτικές τροφές, μπορούμε να δοκιμάσουμε να αφήσουμε στα παιδιά την επιλογή της ποσότητας που θα καταναλώσουν καθώς και τους συνδυασμούς τροφών που θα κάνουν. Για να μην απογοητευτούμε, δεν εστιάζουμε μόνο σε ένα γεύμα αλλά στην συνολική κατανάλωση των παιδιών σε κάθε μέσα στην εβδομάδα. Αφού τους δώσετε κάποιες ιδέες, δοκιμάστε να τα βοηθήσετε να ετοιμάσουν εκείνα κάποιο γεύμα για την οικογένεια, ξεκινώντας από το πρωινό ή το κολατσιό, και μοιραστείτε μαζί το φαγητό και τη χαρά τους.